sunnuntai 23. heinäkuuta 2017

KAHDEN VUORON VÄLISSÄ

Kesäkuussa tukiperheily oli tauolla, kun laina lapsillamme oli kuun ajan menoja ja muuta mukavaa puuhaa. Pois jääneet päivät maksettiin takaisin nyt heinäkuussa. Normaalin kahden yön sijaan saimme tällä viikolla pojat meille neljäksi yöksi. Jotta ei menisi ihan kotona haahuiluksi, lähdettiin koko lauman kanssa mökkeilemään miehen enon luo Tirvalle. Tai jos tarkkoja ollaan, niin esikoinen jäi kyllä kotimieheksi, kun ei autoonkaan olisi enempää meitä mahtunut. Minulla on vapaapäivät vähissä, joten lähdettiin matkaan tiistaina heti aamuvuoroni jälkeen ja keskiviikkona takaisin tullessamme tiputtivat minut iltavuoroon. Onnistui hyvin niinkin. Irtiotto kahden vuoron välissä.

Mies sai puhelun hieman ennen kuin saavuttiin perille. Sen puhelun aikana kolmonen löysi vajasta kaksi siistiä pyörää. Pumppasi kumit ja teki koeajot. Miehen eno vispasi kerman ja vaimonsa tekaisi rahkan. Kuopus keräsi rahkaan mansikat. Testattiin petanque. Keitettiin ja juotiin kahvit. Nuorimmat ottivat uima-altaan haltuunsa. Saunakin tuikattiin tulelle. Ja minä kuljin tietenkin kameran kanssa ja kuvasin koko homman. Miten paljon sitä kerkeääkin kokea kesää yhden puhelinsoiton aikana:D.

Taivas keräsi tummanpuhuvia pilviä. Järjen ääni sanoi, että vielä ei kannattaisi lähteä kävelylle. Lähdettiin silti. Isoilla pojilla pienet tarakalla. Ohjeistettuna ajamaan lähimmän rannan laavulle, jos vaikka se sade tulisi. Ja tulihan se, kesken matkan. Salamoi, jyrisi ja ropisi niskaan ihan kunnolla. Me muut juoksimme laavulle vain huomataksemme, että poikia ei ollut siellä. Olivat ajaneet johonkin toiseen rantaan, kokeneet seikkailun ja palaneet mökille lämmenneeseen saunaan. Me muut vietimme hetken rannassa ja kuuron lakattua palailimme takaisin sateenkaaren päähän.

Sateen jälkeen höyrysi sekä järvi että kallio. Se oli vaikea saada ikuistettua kameraan. Saimme myös yllättävän "avoimet puutarhat"-kokemuksen, mutta säästän sen seuraavaan kertaan. Sen sijaan kerron vielä, että illan hämärtyessä sytytettiin mökin terassille kynttilät. Pistettiin kännykkä soittamaan bluesia gramofonin tötteröön ja syötiin vatsat pinkeiksi hampurilaisilla. Pienten poikien silmät jo luppasivat siihen malliin, että mielihyvin sukelsivat saunakamariin makuupusseihin unia katsomaan. Me aikuiset jatkoimme iltaa siiheksi, kun luppasi se omakin silmä ja oli aika uppoutua sinne omaan makuupussiin tuvan lattialle.

Aamulla pistettiin tuvan uuniin tuli. Keitettiin pannukahvit. Tiskattiin taivaan esihuuhtelemat kahvikupit pihapöydästä tuvan pöytään.  Pikkuväki huuhteli unihiekat aamu-uinnilla. Saunassa oli vielä 40 astetta, joten saattoi siinäkin lämmitellä siiheksi, kun taas lämpeni sauna. Kamarista löytyi akuja ja ruutuakin vähän tuijotettiin. Sade piti meidät pois kävelylenkeiltä, mutta hyvä oli tässäkin olla. Kunnes työt kutsui ja käännettiin auton nokka kohti Kotkaa. Kiitos R&T, oli hauskaa.

Tänään on töissä kulunut koko päivä. TJ on neljä työpäivää, joista yksi vielä koko päivän mittainen. Tulevalla viikolla on tarkoitus piipahtaa keltaisella tuvalla, ostaa teltta ja pakata hellevaatteet kassiin. Viikon päästä näihin aikoihin ollaankin sitten jo ihan lomalla. Aikamoista.

ps. Tietokoneeni päivitti jotakin ja sen jälkeen palkit on vinksallaan ja näkymät muuttuneet koneella vieraaksi. Blogitekstit ei enää päivity blogloviniin. Kuvat ei siirry Lightroomiin piuhalla, vaan ne pitää siirtää kameran kortilla. Ehkä tästä jotenkin selvitään ja tullaan tilanteen kanssa sinuiksi. Mutta jos joku muu tietää, että mistä tämä bloglovin-ongelma voisi johtua, niin vinkkejä otetaan vastaan. Eli: miten saan blogini taas päivittymään blogloviniin?

Paivike kirjoitti...

Kuulostaa mukavalta työvuorojen väliltä. 'Puhelinhäirikön'' puolesta pahoittelen tilannetta. Hyvää pian alkavaa lomaa!

Pepi kirjoitti...

Kummasti sitä vuorokaudessa ehtii vaikka mitä kun siksern tulee 😄 (Mot : eilen illalla päätettiin lähteä ne isot purjelaivat katsastamaan ja niinhän se tämä päivä sitten vietettiinkin Turussa 😉)

Allu kirjoitti...

Oi mikä sateenkaari!

Paluumuuttajatar kirjoitti...

Paivike: Puhelinhäirikkö sai paljon aikaan puhelinsoiton vuoksi. Me muut koimme monta asiaa sen aikana.
Tämä siis ei ollut syytös, vaan kiitos:D.

Pepi: Kyllä vain. Ja viikossa voi jo elää koko alkukesän edestä. Ja miettiä, että mitä kaikkea saisi elämässä kokea, jos eläisi joka päivä samaan malliin ja samalla tahdilla.

Allu: Sekin oli hieno.

Carola Lehtonen kirjoitti...

Ihanan kesäiset mökkikuvat ja tuo sateenkaari on niin kaunis. Hyvää kohta koittavaa lomaa ja matkaa!!

Paluumuuttajatar kirjoitti...

Carola: Suomen kesän parhautta. Kohta toivottavasti sitten sen toisen maan:).

Unknown kirjoitti...

Kiitos käynnistä! Vieraita on ollut mukava nähdä, varsinkin noin omatoimisia. Tulkaa toistekin! :)

Paluumuuttajatar kirjoitti...

Reijo: Saatetaan vaikka tullakin, mistäs meitä tietää:). Kannattaa siis olla varovainen niiden kutsujen kanssa.