sunnuntai 25. marraskuuta 2018

TILATTIIN PIZZAT

Tämä aikaisin peittävä pimeys asettaa omat haasteensa myös matkailuun. Päästiin tällä kertaa matkaan vasta töiden jälkeen, joten perille saapuessamme Viipuri oli jo musta aukko. Hotelli hätäisesti kyllä pimeydestä löydettiin ja sieltä ei sitten poistuttukaan ennen aamua. Ilta kului lähinnä syödessä. Aamulla kello herätti yhtä pimeään. Viipurissa ei kelloja vaihdella, joten nyt oltiin sitten tunti eri ajassa ja jouduttiin odottamaan päivän valkenemista tuntia kauemmin. Aurinko pysytteli suurimman osan aikaa pilvien takana. Hotellin pihasta kuvasin linnan.

Rahan menoa ei voi estää. Viime viikolla oli vuorossa auton huolto, jossa selvisi, että eturenkaiden lähes kaikki nastat olivat lennelleet tiehensä. Huolto tarjosi uusia eturenkaita reilun 300€:n hintaan. Viipurista lähdettiinkin sitten heti alkuun auton renkaita etsimään. 150€:lla saatiin renkaat asennettuna alle. Kannatti siis käyttää pari tuntia tähän projektiin.

Uudet renkaat alla ajettiin katsomaan Viipurin kaupungin kirjastoa. Jo heti ovella tuli Alvar Aallon osallisuus asiaan ihan selväksi. Mies on opiskellut Jyväskylässä, jossa Aallon työnjälki myös näkyy monissa rakennuksissa ja ilmenee heti jo ovella. Niin tässäkin rakennuksessa. Tämä kirjasto avasi aikanaan Alvarin ovet maailmanlaajuiseen menestykseen. Kirjasto on vastikään kunnostettu ja kiva pieni käyntikohde Punaisentorin kupeessa.

Kirjastolta jo näkyi se viime reissulla bongaamani Espilä, joten siellä syötiin sitten lounas. Paikka oli tosi kaunis ja jouluiseen asuun puettu erilaisin jouluvaloin ja kuusin. Henkilökunta teki vaikutelman siitä, että tästä on suunniteltu hieman fiinimpää ravintolaa. Hinnat ja ruoka oli kuitenkin kohtuuhintaista. Tilattiin pizzat. Mies tykkäsi omastaan, minun omani taas ei maistunut oikein miltään. Kahvi oli hyvä, seura ja tunnelma kohdallaan, joten annoin anteeksi pizzan puutteet. Voisin tulla tänne toistekin.

Karusellissa käytiin ostoksilla. Ostokset oli aika juomapainotteiset. Muuta halpaa on Viipurissa hedelmät ja vihannekset, jotkut pesuaineet, kissanhiekka ja lahjakassit. Karkkeja tuli myös ostettua viemisiksi. Mies ei ole mikään kaupoissa kiertelijä, joten ehkä joulua ennen houkuttelen vielä anopin matkaan ja kierretään enemmän kauppoja lahjojakin ajatellen. Kiinnostaisi myös katsella Viipurin meikkitarjonta. Itsehän en käytä muuta kuin meikkivoidetta, ripsiväriä ja huulipunaa, joten menekki ei ole mitenkään suurta. Mutta säästö se on pienikin säästö.

Iltapäivällä lähdettiin ajamaan kohti rajaa. Ennen toisiksi viimeistä huoltoasemaa on pysäytys, jossa kysyttiin passeja. Pengottiin joka kassi ja passeja ei vain ole. Kunnes muistettiin, että annettiin ne eilen hotellin respaan. Soitto sinne ja siellähän ne olivat edelleen. Sellainen 80 km:n sakkokierroshan siitä seurasi. Veikkaan että tämän jälkeen ei passit unohdu respoihin toista kertaa. Tankkaus vielä viimeiselta huoltoasemalta ja rajalle, jossa ei onneksi ollut ketään muuta ja päästiin siis vain ajamaan läpi.

Tässä muutama kännykkäräpsy Viipurin marketeista, kun joku niistä oli joskus kiinnostunut. En ole kehannut kameralla kuvailla. Erittäin siistiä ovat ja täysin vastaavia kun meidän supermarketit. Vai miltä näyttää?

Oma ostoskori näyttää lähes joka kerta samalta:).

Suurin säästö Viipurissa käynneistä on ehdottomasti ollut tuo bensa. Marraskuun alussa kävin Viipurissa tankkaamassa ja meillä oli siinä vaiheessa kaksi kymmenen litran kanisteria lisäksi varastossa. Jouduttiin lisäksi tankkaamaan 60€:lla Suomen puolella ennen tätä reissua. Joulukuussa yritän päästä käymään tankkaamassa rajalla ainakin kahdesti, jotta ei tarvitse Suomessa tankata ollenkaan. Marraskuussa olisi meidän pitänyt tankata kolmesti tankki täyteen. Suomessa tämä olisi tullut maksamaan 240€. Venäjällä vastaava määrä oli ollut puolet tästä eli 120€. Vuositasolla aika iso säästö, joten ymmärrän hyvin bensarallin siitä aiheutuvasta vaivasta ja kilsoista huolimatta. Se että ajaa Viipuriin asti aina käydessään, tekee noin 80 km lisää ja aiheuttaa toki lisää myös kuluja, koska siellä tulee käytyä syömässä jne. Toisaalta kun kaupoista ostaa ne halvemmat asiat, uskon kulujen tasaantuvan. Aika näyttää, että alkaako tässä jotain voittamaan = alkaako tilille säästymään rahaa. Tähän asti Viipurin käynnit eivät todellakaan ole ollut pakkopullaa vaan virkistävä piipahdus arejssa.

Airi kirjoitti...

Viipuri näyttää tosiaan siistiytyneen huimasti - omasta käynnistäni on jo tukevasti aikaa. Hyvä juttu tuo Aallon kirjaston kunnostus, jossa kai on ollut suomalaisvoimia/rahoitusta mukana (muistaakseni). Kun asuu noin lähellä rajaa kuin te, Viipurin-keikat voivat olla kannattavia, erityisesti isommissa hankinnoissa kuten renkaat. Mutta kuten kirjoiti, säästöjä pienemmätkin sellaiset - ja kaupan päälle mielen virkistystä.

Jael kirjoitti...

Viipurissa olisi mielenkiintoista käydä.Ohoh, kylläpä teille tuli reissua passien takia, mutta onneksi olivat tallessa.
Todella hieno tuo Viipurin kirjasto:)

Paluumuuttajatar kirjoitti...

Airi: Muistaakseni saivat rahoitusta kirjaston kunnostamiseen maailmalta. Hyvä niin. Tuleehan tästä ajoa Viipuriin edestakaisin sellainen reilu 200 kilsaa, joten täytyyhän sekin huolimioida. Pitää tankata useammin. Joskus siis epäilemättä kannattaisi ihan vaan käydä rajan takana tankkaamassa. Nyt rajalle on avautumassa Outlet-keskus, jossa käynnin voi kätevästi yhdistää tankkaus-reissuun.

Jael: No kyllähän se ärsytti. Minä yleensä varaan hotellit ja hoidan sisäänkirjauksen, mutta tällä kertaa mies oli asiasta vastuussa, kun hän varasi hotellin, jotta saatiin booking.comilta alennukset. Jotain siinä sitten sähellettiin, kun ei kumpikaan tajuttu pyytää passeja takaisin. Eikä respassakaan niitä tarjottu silloinkaan kun kävin huoneen avainkortin palauttamassa.

Carola Lehtonen kirjoitti...

Bensasta näyttää todella säästävän ja kunhan oppii mitä kannattaa hankkia, syntyy siitäkin säästöä ja renkaat näyttitte myös saavan hyvään hintaa, eli kaiken kaikkiaan kannattavaa reissaamista.

Paluumuuttajatar kirjoitti...

Carola: Minä yritän tosiaan nyt löytää jonkun sellaisen kombon jolla saan tästä viisumista kaiken irti. Tarkoitus on säästää, mutta myös nähdä ja kokea Venäjää. Odotan siis kesältä junareissua Venäjälle. Mutta sitä ennen pitäisi kyllä saada rahaa reilusti säästöön:).

Petra kirjoitti...

Olisi tosiaan kiva käydä Viipurissa vuosien jälkeen, on muuttunut varmasti jonkun verran. Vieläkö torilla myydään piraattitavaraa? 90-l lopussa siellä ei ollut oikein kunnon marketteja tai kauppoja, vain kauppahalli ja muutama liike, joissa oli aika huonoa tavaraa tarjolla. Suomalaiset kävivät usein syömässä huoltoasemalla, olikohan neste, kun eivät muualle uskaltaneet :D Bensaa haettiin jo silloin, ja tietysti sitä alkoholia kuskasivat koska silloin sai tuoda päivämatkoillakin. Kiva viikonloppureissu teillä ollut.

Paluumuuttajatar kirjoitti...

Petra:Torilla ei myydä tähän aikaan vuodesta mitään. Se ilmeisesti putsattiin silloin, kun turistien ryöstelystä alkoi tulla arkipäivää. Piraatteihin en ole törmännyt missään. Ravintoloiden ja kauppojen nousu on ollut huimaa. Kaukana ne ajat, jolloin itsekin kannoin Suomesta eväät mukanani, kun en vaan kyennyt syömään mitään paikallista:).